کتاب‌ها

۱- فاتحان آگاه بازار، انتشارات روشنگران، چاپ اول تهران ۱۴۰۲ (در اقتصاد فروش و بازاریابی)

کتاب «فاتحان آگاه بازار» تلاشی است برای بازنمایی جایگاه فروش (شامل بازاریابی و بازارگیری) در اجتماعات انسانی، نقش آن در اقتصاد، معرفی شکل علمی و داده-محور فروش و سرانجام بازیابی فروشنده‌ی راهبردساز. در کتاب تلاش می‌شود روش‌های طراحی راهبردهای فروش نمایش داده شده و کارکرد فروشنده‌ی راهبردساز در این فرآیند تشریح گردد.

اینکه برای طراحی و ساخت کالایی از بهترین فناوری‌های روز، نخبه‌ترین نیروی انسانی ممکن و باکیفیت‌ترین مواد اولیه موجود استفاده کرده باشیم تضمین موفقیت کالا نیست. کالایموفق،کالاییاستکهمصرفکنندهآنرابهسبدخریدخودبیافزاید. تا زمانیکه کالای ما، می‌خواهد خودرو باشد یا کتاب یا یک اندیشه‌ی اجتماعی، بر روی قفسه‌ی فروشگاه‌ها و یا در انبار بنگاه‌ها بماند و مصرف کننده آن را برای خرید انتخاب نکند، کالای موفقی نیست.

برای تولید یک کالا منابع مالی، انسان‌های متخصص، فناوری، منابع اولیه، انرژی و عوامل دیگری که همگی زیر عنوان کلی «سرمایه» قرار دارند، به کار برده می‌شوند. اگر کالا به فروش رود یعنی این «سرمایه» وارد چرخه‌ی حیات اقتصادی کشور شده، بازدهی ایجاد کرده و به افزایش رشد اقتصادی و ثروت در جامعه کمک می‌کند. و اگر این کالا به فروش نرود، یعنی  این «سرمایه» نتوانسته مولد بوده و هرز رفته و از ثروت‌ساز نبوده است.

وقتی فروش روی ندهد، تولید کاهش پیدا می‌کند، انباشت فناوری کند می‌شود، اشتغال کاهش پیدا می‌کند و کشور از رشد اقتصادی محروم می‌شود و این آغاز ایجاد بدهی‌های عمومی، تورم و آشفتگی در اقتصاد کشور می‌شود. فروش را دست‌کم نگیرید!

با وجود موفقیت چشمگیر خودروی مدل T شرکت فورد در اوایل سده بیستم، اما در دهه‌ی ۱۹۲۰ شرکت فورد بازار را به شرکت جنرال موتورز واگذار کرده بود. دلیل این رویداد این نبود که جنرال موتورز خودروی بهتری تولید کرده بلکه روش بهتری برای فروش به میان آورده بود. جنرال موتورز با فراهم ساختن شرایط فروش اقساطی، بازار را از فورد گرفته بود. فروشبیشترتعیینمیکندکهکالایممتازجامعهکداماست

اگر متوجه باشیم که یک انگاره‌ی سیاسی-اجتماعی که تا سال‌ها یک کشور را راهبری خواهد کرد نیز یک کالا بوده و از دل فرآیند فروش به میان می‌آید به اهمیت حیاتی فروش در حیات اجتماع انسانی پی خواهیم برد.

ملت ایران دارای تاریخی طولانی در بازرگانی است و از همین روی انتظار گرفتن سهم  بزرگتر از بازارهای جهانی برای او چیز عجیبی نیست. ولی آمار چنین چیزی را تایید نمی‌کنند. در تمام دهه‌های اخیر، حتی زمانیکه تحریمی هم وجود نداشت، شما شاهد بوده‌اید که ناتوانی در ایجاد و حفظ بازارهای صادراتی حتی برای کالاهایی با مزیت‌های اقتصادی مثل فرش، زعفران، نفت و غیره همواره مورد بحث در رسانه‌ها بوده و هست. در بازارهای داخلی نیز دیده‌ایم اگر امکان عرضه‌ی کالایی خارجی فراهم باشد، مشابه داخلی آن هیچ بختی برای حفظ بازار ندارد. این کتاب استدلال می‌کند که دلیل اصلی این ناتوانی در سهم‌خواهی از بازارهای داخلی و خارجی برمی‌گردد به ساختار و رفتار فروش سنتی و غیرعلمی در بنگاه‌های خرد و کلان کشور و می‌کوشد با معرفی روند علمی فروش (بازاریابی و بازارگیری) با تکیه به شاخص‌های اقتصادی، اصول اقتصاد فروش، تحلیل داده و تجربه‌ی طولانی نویسنده در همکاری با شرکت‌های بزرگ خارجی در امر فروش؛ داده‌محوری و علمی-نگری را در فروش تشویق و ترویج نماید و مقدمه‌ای در «فتح آگاهانه‌ی بازارها» باشد.

http://roshangaran-pub.ir/bookshow/B270144039


۲- وایکینگها در افق، انتشارات روشنگران، چاپ اول تهران ۱۳۹۲ (در اقتصاد سیاسی)

از مقدمه‌ی کتاب:

… چرا يك كشور فقير است و ديگري ثروتمند؟ چرا يك اجتماع انساني بايد درگير بي‌ثباتي و ناامني باشد و ديگري نه؟ چرا برخي، چه انسان و چه اجتماع انساني، هرچه مي‌دوند؛ فروتر مي‌روند و چرا برخي ديگر بدون اينكه كاري كرده باشند در تنعم غوطه مي‌خورند؟ و در نهايت چگونه مي‌توان از فقر فاصله گرفت؟ و اين آخري را واقعا مي‌خواستم پاسخ بدم. پاسخي صريح؛‏ به دور از كلي‌گويي‏، دورويي، مصلحت‌انديشي شرقي و اطوار غربي. پاسخي كه هم در حيات اجتماعي و هم در زندگی فردي انسان، كار كند.

از متن کتاب:

… پس کشورهای در حال توسعه قرنی است در حال تلاش برای تولید بیشتر و بهتر هستند تا بتوانند فاصله ی خود را با کشورهای توسعه یافته ی ثروتمند کمتر کنند. انچه ما در بالا دیدیم به صورت خلاصه تایید این تلاشها از یک سو و شکست آنها از سوی دیگر است. هرچه بیشتر این کشورها تلاش میکنند، صرفه جویی میکنند و از هزینه های مختلف خود میزنند تا عوامل تولید را بهینه کنند، کمتر موفق می شوند. آنها در زمانی شکست خورده اند که دنیا مدعی حذف استعمار و بهره کشی کشورهای ثروتمند از دیگران شده است. آنها در زمانی شکست خورده اند که لشگری از کارشناسان غربی در حال راهنمایی کشورهای فقیر بوده و نهادهای مالی بین المللی اعتبارات مالی در اختیار این کشورها می گذارند. پس دلیل این عدم موفقیت چیست؟

http://www.roshangaran-pub.ir/bookshow/B557814940

گفتکو با سایت انتشارات روشنگران:

http://www.roshangaran-pub.ir/news/52/www.negingostar.com


۳- جستاری در معنای هستی، چاپ اول تهران ۱۳۸۸، انتشارات روشنگران (در فلسفه‌ی عمومی و علم)

از مقدمه‌ی کتاب:

…اين تنشها و ناامني‌ها زندگي عيني و ذهني من را درمي‌نورديد، بي‌آنكه من در آغاز و انجام آن هيچ نقشي داشته باشم. من در حال پس دادن هزينه‌هايي بودم كه ديگران ايجاد كرده بودند. من فاعل هيچ خشونتي نبودم اما مفعول آن بوده‌ام. اينها مرا به آن داشت كه بپرسم، چرا؟

… براي رسيدن به يك پاسخ جامع مي‌بايست از خرد-انديشي فراتر رفت. بررسي موقعيت انسان در ساختار اجتماعي، بررسي رفتارهاي انسان در تنگناهاي عاطفي و يا بررسي علمي جهان و فراموش كردن انسان به عنوان فاعل شناخت و همزمان موضوع شناخت؛ نمي‌توانست مرا خرسند سازد. خرد-انديشي و خرد-نگري پايه‌ي علوم تجربي و انساني هستند، از شيمي و فيزيك گرفته تا جامعه‌شناسي و روانشناسي. اين دانشها بسيار مهم و ارزشمند هستند و من در اين نوشته به آنها تكيه كرده‌ام اما سازنده‌ي يك پاسخ كلان نيستند، پاسخي كلي و ريشه‌اي كه بتواند به الگويي بيانجامد كه نه تنها آنچه را که هست گزارش كند بلكه آنچه را كه بايد بشود و راههای رسيدن به آن را نيز بنمايد. اين نوشته كوشش من براي رسيدن به اين كلي‌ترين‌ها است…

http://www.roshangaran-pub.ir/bookshow/B189447370