کتاب « فاتحان آگاه بازار » منتشر شد.

کتاب جدید من با عنوان «فاتحان آگاه بازار» سرانجام منتشر شد.

کتاب «فاتحان آگاه بازار» تلاشی است برای بازنمایی جایگاه فروش (شامل بازاریابی و بازارگیری) در اجتماعات انسانی، نقش آن در اقتصاد، معرفی شکل علمی و داده-محور فروش و سرانجام بازیابی فروشنده‌ی راهبردساز. در کتاب تلاش می‌شود روش‌های طراحی راهبردهای فروش نمایش داده شده و کارکرد فروشنده‌ی راهبردساز در این فرآیند تشریح گردد.

اینکه برای طراحی و ساخت کالایی از بهترین فناوری‌های روز، نخبه‌ترین نیروی انسانی ممکن و باکیفیت‌ترین مواد اولیه موجود استفاده کرده باشیم تضمین موفقیت کالا نیست.

کالای موفق، کالایی است که مصرف کنندهآ نرا به سبد خریدخود بیافزاید.

تا زمانیکه کالای ما، می‌خواهد خودرو باشد یا کتاب یا یک اندیشه‌ی اجتماعی، بر روی قفسه‌ی فروشگاه‌ها و یا در انبار بنگاه‌ها بماند و مصرف کننده آن را برای خرید انتخاب نکند، کالای موفقی نیست.

برای تولید یک کالا منابع مالی، انسان‌های متخصص، فناوری، منابع اولیه، انرژی و عوامل دیگری که همگی زیر عنوان کلی «سرمایه» قرار دارند، به کار برده می‌شوند. اگر کالا به فروش رود یعنی این «سرمایه» وارد چرخه‌ی حیات اقتصادی کشور شده، بازدهی ایجاد کرده و به افزایش رشد اقتصادی و ثروت در جامعه کمک می‌کند. و اگر این کالا به فروش نرود، یعنی  این «سرمایه» نتوانسته مولد بوده و هرز رفته و از ثروت‌ساز نبوده است.

وقتی فروش روی ندهد، تولید کاهش پیدا می‌کند، انباشت فناوری کند می‌شود، اشتغال کاهش پیدا می‌کند و کشور از رشد اقتصادی محروم می‌شود و این آغاز ایجاد بدهی‌های عمومی، تورم و آشفتگی در اقتصاد کشور می‌شود. فروش را دست‌کم نگیرید!

با وجود موفقیت چشمگیر خودروی مدل T شرکت فورد در اوایل سده بیستم، اما در دهه‌ی ۱۹۲۰ شرکت فورد بازار را به شرکت جنرال موتورز واگذار کرده بود. دلیل این رویداد این نبود که جنرال موتورز خودروی بهتری تولید کرده بلکه روش بهتری برای فروش به میان آورده بود. جنرال موتورز با فراهم ساختن شرایط فروش اقساطی، بازار را از فورد گرفته بود.

فروش بیشتر تعیین می‌کند که کالای ممتاز جامعه کدام است. 

اگر متوجه باشیم که یک انگاره‌ی سیاسی-اجتماعی که تا سال‌ها یک کشور را راهبری خواهد کرد نیز یک کالا بوده و از دل فرآیند فروش به میان می‌آید به اهمیت حیاتی فروش در حیات اجتماع انسانی پی خواهیم برد.

ملت ایران دارای تاریخی طولانی در بازرگانی است و از همین روی انتظار گرفتن سهم  بزرگتر از بازارهای جهانی برای او چیز عجیبی نیست. ولی آمار چنین چیزی را تایید نمی‌کنند. در تمام دهه‌های اخیر، حتی زمانیکه تحریمی هم وجود نداشت، شما شاهد بوده‌اید که ناتوانی در ایجاد و حفظ بازارهای صادراتی حتی برای کالاهایی با مزیت‌های اقتصادی مثل فرش، زعفران، نفت و غیره همواره مورد بحث در رسانه‌ها بوده و هست. در بازارهای داخلی نیز دیده‌ایم اگر امکان عرضه‌ی کالایی خارجی فراهم باشد، مشابه داخلی آن هیچ بختی برای حفظ بازار ندارد. این کتاب استدلال می‌کند که دلیل اصلی این ناتوانی در سهم‌خواهی از بازارهای داخلی و خارجی برمی‌گردد به ساختار و رفتار فروش سنتی و غیرعلمی در بنگاه‌های خرد و کلان کشور و می‌کوشد با معرفی روند علمی فروش (بازاریابی و بازارگیری) با تکیه به شاخص‌های اقتصادی، اصول اقتصاد فروش، تحلیل داده و تجربه‌ی طولانی نویسنده در همکاری با شرکت‌های بزرگ خارجی در امر فروش؛ داده‌محوری و علمی-نگری را در فروش تشویق و ترویج نماید و مقدمه‌ای در «فتح آگاهانه‌ی بازارها» باشد.

جستارهای وابسته به این کتاب را می‌توانید در صفحه‌ی اینستاگرام کتاب به نشانی fatehan_agah_bazar@ دنبال نمایید.

این کتاب توسط انتشارات «روشنگران و مطالعات زنان» منتشر شده و از لینک زیر قابل سفارش است. http://roshangaran-pub.ir/bookshow/B270144039

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *