بازار ایران به دلایل پرشماری از پیچیدگی مقررات و استانداردهای صنعتی، مالی و بازرگانی، تغییرات پیاپی در قوانین و مقررات، حضور درازمدت تحریمهای غرب علیه ایران، عدم وجود آمار و اطلاعات صحیح و شفاف و … یکی از مهآلودترین بازارهای موجود در جهان است. به همین دلیل شرکتهای زیادی، خارجی یا داخلی / تولیدکننده یا توزیعکننده، کوشیدهاند در این بازار حضور داشته باشند اما پس از تحمل هزینههای زیاد و اتلاف زمان مجبور به خروج از این بازار شدهاند. بیگمان مهمترین علت این امر، نداشتن اطلاعات کافی از این بازار و جزییات آن میباشد. به همین دلیل و برای پاسخگویی به این نیاز، ما بر آن شدیم تا با پیشنهاد گزارش اطلاعاتی بازار (MIR) به فعالان اقتصادی بتوانیم به آنها در گرفتن تصمیم درست بر اساس دادههای عملی بازار کمک نماییم.
ما گزارش اطلاعاتی بازار را بر اساس مبنای دادههای مورد استفاده به دو دستهی ۱) گزارش کلان اطلاعاتی بازار و ۲) گزارش خرد اطلاعاتی بازار، تقسیم نمودهایم:
۱- گزارش کلان اطلاعاتی بازار:
این نوع گزارش شامل اطلاعات کلی از بازار هدف، شاخصهای اقتصادی مرتبط، دادههای آماری مرتبط (تولید، صادرات، واردات و غیره) و دیگر اطلاعاتی است که در درک صحیح از بازار در شکل کلانش کمک نماید. این نوع گزارش معمولا مبنای آغاز یک فعالیت یا پروژهی اقتصادی است.
۲- گزارش خرد اطلاعاتی بازار:
این نوع گزارش بر اساس دادههای میدانی از وضعیتهای خاص یک محصول در یک بازار خاص تهیه میشوند. دادههای میدانی مربوطه با روشهای مختلف از مصاحبه، نظرسنجی، نمایشگاههای (استانی و کشوری) و غیره به دست آورده میوشوند. این دسته از گزارش به علت تمرکز بر یک بازار خاص و استخراج داده و تبدیل آن به تحلیلهای اطلاعاتی، زمانبر و گران هستند. معمولا گزارش خرد اطلاعاتی بازار، توسط مشتریانی که هدف خاصی در بازار را برگزیدهاند و به منظور تکمیل گزارش کلان اطلاعاتی بازار، درخواست میشوند.
آخرین دیدگاهها