روز کوروش بزرگ، کدام روز؟

بی‌گمان کوروش بزرگ، شخصیتی مهم و تاریخ‌ساز برای ما ایرانیها بوده است و گرامیداشت او گرامیداشت این سرزمین و مردم آن است. اما چرا روز ۷ آبان را برای بزرگداشت او باید در نظر گرفت؟

بر اساس رویدادنامه‌ی نبونعید (از رویدادنامه‌های بابلی است که به بیان رویدادهای دوره‌ی فرمانروایی نبونعید، واپسین شاه بابل و پس از آن کوروش هخامنشی می‌پردازد) در تاریخ ۷ آبان (مصادف با ۲۹ اکتبر) سال ۵۳۹ پیش از میلاد، کوروش بابل را فتح کرد و وارد شهر بابل شد. خوب که چی؟ از کی تا حالا فتح یک شهر توسط یک شاه (کوروش باشد یا سزار یا سلطان سلیم عثمانی) باید روز بزرگداشت او در نظر گرفته شود؟ فتح بابل یک نقطه‌ی عطف در دوران پادشاهی هخامنشی به شمار می‌رود اما نه به تاسیسش کمک نمود و نه نقطه‌ی پایانی توسعه‌ی پادشاهی هخامنشی. پس چه چیز این روز را خاص کرده است؟

اگر به دانشنامه‌ی ویکیپدیا بنگریم در توضیح این روز می‌نویسد که:« …کوروش بزرگ وارد دولت‌شهر بابل شد و یهودیان اسیر را آزاد کرد.». همچنین اگر به متن پیام امروز آقای پمپیو، وزیر امور خارجه آمریکا، بنگریم ایشان گفته‌اند: «۵۳۹ سال پیش از میلاد مسیح و در چنین روزی کوروش کبیر وارد بابل شد و یهودیان را از اسارت آزاد کرد.».

شما چیزی در مورد ایران و ایرانیها در اینگونه فرمایشات می‌بینید؟ یعنی اگر ورود کوروش به بابل باعث آزادی یهودیان نمی‌شد این روز خاص نبود و نباید گرامی داشته می‌شد؟ آیا باید برای کوروش هخامنشی در ۷ آبان ماه، روز بزرگداشت برگزار کرد چون ایشان در تاریخ یهودی‌گری منشا خیر بوده است؟ چرا زادروز کوروش یا زمانی که کوروش پادشاهی پارس را بنیاد گذاشت، نباید روز گرامیداشت کوروش تعیین شود؟ آیا کلا کسی را باید گرامی داشت که در تاریخ یهودی‌گری نقش مثبت داشته است؟ به نظر شما شرم‌آور نیست؟

بازهم می‌گویم که کوروش بزرگ در شکل دادن به ایران و تمدن آن نقش موثر داشته و به همین دلیل شایسته‌ی گرامیداشت است اما نه به خاطر نقشی که در آزادی یهودیان داشته است. اینکه از کی و توسط چه کسانی این روز مجعول و بی‌معنی ۷ آبان به عنوان روز بزرگداشت کوروش مطرح شده و توسط برخی از هم‌میهنان عزیز تعقیب می‌شود را نمی‌دانم ولی بی‌گمان باشید این روز، روز بزرگداشت کوروش نمی‌باشد. این تاریخی است که شبکه‌های صهیونیستی آن را تبلیغ نموده و می‌کوشند در پس آن به اتحاد میان مردم و دولت آسیب زده و به ریش ما بخندند. شما کوروش را دوست دارید و من نیز، ولی شما را به خدا پیش از اینکه دنباله‌روی هر جریانی بشوید اول بپرسید چرا امروز، چرا ۷ آبان؟ اگر می‌پرسیدیم بی‌گمان ملعبه‌ی دست بیگانگانی که هرگز و در هیچ مقطع تاریخی نه دوست ما بوده‌اند و نه همراه؛ نمی‌شدیم.

البته از کم‌کاری مسوولین و لجاجت برخی در داخل نیز نباید گذشت که با عدم واکنش صحیح و اطلاع‌رسانی درست، مردم را آگاه ننموده و با لج‌بازی و صف‌آرایی، کاری کرده‌اند که روز بزرگداشت کوروش که می‌تواند به عنوان سرمایه‌ی ملی، صرف اتحاد مردم و دولت شود در حال حاضر به اسارت دشمن رفته و خرج ایجاد تفرقه در میان ما شده است.

امروز بیش از هر روزی می‌باید مراقب رفتارهای اجتماعی خود باشیم که مبادا با عصبانیت و ناآگاهی کاری کنیم که دل دشمنان قسم‌خورده‌ی این مرز و بوم شاد شده و روح کوروش بزرگ و همه‌ی ایرانیان غمگین.

مطالب مرتبط

2 دیدگاه‌

  1. سامی گفت:

    سلام دوست من
    جدا از اینکه هدف شبکه های صهیونیستی در تعیین 7 آبان بعنوان روز بزرگداشت کوروش چه بوده است ، چرا باید برای تقابل با آن بجای انتظار برای اتحاد همه مردم،دولت را نیز وارد میدان کنیم و حتی وزنه را به نوعی به سمت آن سوق دهیم؟آن هم دولتی که جداییش از مردم در سیاست هایش عیان است.
    نوشته های ارزشمندت در عین کوتاهی زوایای متفاوتی از موضوعات را برای من آشکار می کند.
    سپاس

    • محمد اخوان گفت:

      سلام. واقعا بامزه است که هنوز ما بدون هیچ برای هیچ کلی وقت و زمان و بعضا هزینه صرف میکنیم چیزی را ارج می نهیم که اساس آن را نمیدانیم. واقعا باید خواند و سوال کرد .ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *